چند امید برای دو بخشدار شهرستان کاشمر
بعد از برگزاری هر دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، نگاه سیاسیون به عزل و نصبهای ساختمان فرمانداری است. چه کسی فرماندار خواهد شد؟ چه کسی معاون فرماندار و چه کسی بخشدار خواهد شد؟ از فردای انتخابات و مشخص شدن منتخب مردم در بهارستان، حدسها و گمانهزنیها شروع میشود. برخی از یاران منتخب جدید حق خود میدانند که برای مناصب این ساختمان کاندیداهای معرفی بکنند. لابیگریها شروع میشود. هر کس نامزدی برای پستهای مهم این ساختمان دارد. یک فرماندار و دو معاون فرماندار و دو بخشدار. فردای انتخاب نماینده فعلی، شاهد سلسله حدس و گمانهایی بودیم.
ولی در گذر زمان عزل و نصبی انجام نشد. دولت روحانی رفت و نماینده عالی دولت وی در کاشمر بدل به نماینده عالی دولت رئیسی شد. رایزنیها و احتمالسنجیها ادامه داشت. در بهمن سال گذشته امیر دایی صراف به عنوان بیست و دومین فرماندار شهرستان کاشمر بعد از انقلاب اسلامی منصوب شد. به عبارتی بعد از آغاز دولت سیزدهم به مدت قریب شش ماه مسلم ساقی، فرماندار اصلاحطلب، نماینده عالی دولت در کاشمر بود. صراف انسان صبوری است. رخصت داد تا قرن بچرخد و در سال اول قرن جدید گزینههای روی میز را برای انتخاب دو معاون و دو بخشدار بررسی بکند.
اولین تغییر انتخاب بخشداری بومی ترشیز برای بخش فرحدشت به مرکزیت شهر فرگ قلعه، بود. تغییر دوم انتخاب معاون عمرانی و برنامهریزی بود. تغییر سوم را در پاییز امسال در انتخاب بخشدار مرکزی شاهد بودیم. حالا بیش از یک سال عمر دولت سیزدهم میگذرد و البته هنوز شاهد حضور منتخبی از دولت دوازدهم در ساختمان فرمانداری کاشمر هستیم. با عرض خسته نباشید به صاحبمنصبان قبلی این ساختمان، برای صاحبمنصبان جدید موفقیت روزافزون را آرزومندیم. این یادداشت تقدیم دو بخشدار میشود. یکی از این دو در سابقه کاری خود به عنوان یک وزارت کشوری، تجربه بخشدار بودن در دولت قبلی را داراست.
بخشدار مرکزی جدیدالانتصاب یکی از جوانان مطالبهگر و انقلابی است که نقل است از یاران نماینده فعلی است. مدتهاست نام وی برای نشستن پشت میز بخشداری شنیده میشود. دو بخشدار بسان دو بال فرماندار محسوب میشوند. بخشداران در قلمرو مأموریت خویش به عنوان نماینده عالی دولت، مسئولیت اجرای سیاستهای عمومی کشور و در ارتباط با ادارات مؤسسات و شرکتهای دولتی و سایر دستگاههایی که به نحوی از بودجه عمومی دولت استفاده مینمایند، نهادهای انقلاب اسلامی و رده انتظامی در بخش، شورای اسلامی شهر و شهرداری و مؤسسات عمومی غیردولتی را عهدهدار هستند.
نگاه به شرح وظایف بخشداران، مببین جایگاه خاص یک بخشدار است. بخشدار به عنوان نماینده عالی دولت در برابر استاندار و فرماندار مسئول بوده و نماینده وزارت کشور در بخش، محسوب شده و در مقابل مسئول مافوق پاسخگوست. یقین یک بخشدار انقلابی و مردمی، برای خودش یک برج عاج اداری نمیسازد و سعی میکند درب اتاقش به روی مردم بازِ باز باشد. او دغدغه آن دارد که به میان مردم برود رو در رو شنونده مشکلات و دغدغههای اهالی باشد. این مهم برای روستاها ضروری است. دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها باید بخشدار را پناه خود بدانند تا بتوانند با مدد او برابر قانون، بهترینها را برای هر روستا رقم بزنند.
خدا را شُکر بخشداران فعلی و ادوار قبل اهل تکبر و تبختر نبودند. بخشداران قبلی یقین خالصانه کار کردند و فعالیتهایشان چراغ راه بخشداران فعلی است یقین بخشداران فعلی از قبلیها مشاوره خواهند گرفت. امید بخشداران نگاهی اداری نداشته باشند. در ساعات مختلف شبانهروز با آحاد مردم هر بخش در ارتباط باشند و بیواسطه شنونده دردها و ارائهدهنده درمانها باشند. وجود روحیه جهادی برای تعامل با اقشار مختلف ضروری است. پیشنهاد میشود دو بخشدار شهرستان، دغدغه آسیبشناسی حوزه تحتامر داشته باشند. تهدیدها و فرصتها را بشناسند و در تبدیل تهدید به فرصت، خلاقانه عمل بکنند.
دو بخش موجود در کاشمر دارای انواع توانمندیها و سلسلهای از نیازها و مشکلات هستند. مردم تشنه شفافیت میباشند. دانستن حق آنهاست. یک بخشدار الزاماً نباید به دنبال ایجاد رزومه کاری برای خود باشد. میزها در گذرند و حسب این گذر است که به این و آن میرسند. وگرنه یک نفر مادامالعمر بخشدار میماند. باید نام نیک از خود به جا گذاشت. مردم ناظرانی دانا هستند و مدام مسئولان را رصد میکنند. امروز و هر روز هر مسئول مورد توجه مردم است. امید دو بخشدار فعال در شهرستان کاری کارستان بکنند تا گذشتگان حسرت بخورند که چرا چونان ایشان کار نکردند و آیندگان آرزو کنند بتوانند از آنان پیشی بگیرند