ارتقا توانمندی معلمان، افزایش مشارکت اولیا در تعلیم و تربیت و تسهیل نظارت بر کار مدارس،از مهم ترین مزایای آموزش های مجازی است

 

قاسمعلی خدابنده،مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در جمع تعدادی از مدیران مدارس سطح شهر مشهد:

🔹همه حوزه های اقتصادی،اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از شیوع ویروس کرونا تاثیر پذیرفته و آموزش و پرورش هم از این قاعده مستثنا نماند.

🔹انعطاف پذیری یکی از اصول اصلی در مدیریت سازمان هاست و ما تلاش کردیم که این اصل را پس از شیوع ویروس کرونا در مدارس اجرایی کنیم.

🔹 اگر تا پیش از این مدرسه را خانه دوم دانش آموزان تعریف میکردیم حالا خانه را مدرسه دیگری برای دانش آموزان میدانیم.

🔹شرایط حاکم باعث شد به سمت شیوه های نوین و استفاده از آموزش های مجازی پیش رویم،البته که ما نیز واقف و معترفیم که این روش ها نیز خالی از اشکال نیست ، مثلا نقش تربیتی معلم در روش های مجازی کاهش پیدا می کند چراکه شایدتعاملات معلم و دانش آموز در این روش به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

🔹 در کنار موضوعات تربیتی، یک سری ایرادات فنی نیز وارد است، بخش زیادی از این ایرادات رفع شده و برای حل سایر مشکلات هم تیم فنی مستقر در وزارت و ادارات کل استان ها در حال تلاش شبانه روزی هستند، البته که همه این معضلات و حل آن ها مربوط و در حوزه وظایف آموزش و پرورش و تیم های فنی نیست.

🔹آموزش های مجازی در کنار این نقاط ضعف مزایایی هم داشته است؛ از جمله افزایش توانمندی همکاران ما در حوزه کار با ابزارهای رسانه ای و فضای مجازی آورده ایست که شرایط موجود برای ما فراهم ساخت.

🔹افزایش مشارکت اولیا در امر آموزش و پرورش از دیگر مزایایی است که این شرایط برای ما فراهم ساخته است، امروز در منازل و به ویژه برای دانش آموزان دوره ابتدایی تمام اعضای یک خانواده دغدغه آموزش را دارند.

🔹شرایط موجود همچنین قابلیت نظارت بر کار مدارس و معلمین را افزایش داده و به عبارتی یک جلسه درس معلم را در یک اتاق شیشه ای قرار داده است، اگر چه که ممکن است این مهم کمی سخت به نظر برسد اما بی شک به رشد و بالندگی آموزش و پرورش کمک خواهد کرد.

🔹بحث تولید محتوا و آموزش الکترونیکی فرآیندی است که هنوز نیاز به آموزش قواعد، اصول و ویژگی های مخصوص به خود را دارد .

🔹در حال حاضر ۵۸ هزار کلاس درس استان با چند محتوای مختلف مشغول فعالیت هستند، اگر بنا باشد همکاران ما برای هر کدام از این دروس ۴۵ دقیقه وقت بگذارند و محتوی چند رسانه ای با حجم بالا تولید کنند،طبیعی است که با مشکلات فنی روبرو خواهیم شد،چرا که یکی از اصلی ترین ویژگی های محتوای آموزش الکترونیکی اختصار و در عین حال پر مفهوم بودن آن است.

🔹راه اندازی شبکه شاد کار بسیار بزرگ و مهمی بود که با فاصله حدودا دوماهه از شیوع کرونا انجام شد، در حال حاضر این شبکه با حدود ۱۴ یا ۱۵ میلیون عضو در ساعاتی از شبانه روز تبادل اطلاعات بیش از سایر شبکه های پیام رسان دارد.

🔹به علاوه این شبکه نگرانی ها درباره دسترسی به انواع محتواهای موجود در دیگر پیام رسان ها را مرتفع ساخت.

🔹در ابتدای شیوع ویروس کرونا، حدود ۲ هزار و ۷۰ مدرسه در سطح استان دسترسی به اینترنت نداشتند که در حال حاضر به شبکه اینترنت متصل شده اند و ما می توانیم ادعا کنیم که تمامی مدارس ما در سطح استان به اینترنت دسترسی دارند.

🔹فعالیت مدارس در شبکه هایی غیر از شبکه شاد وجاهت قانونی ندارد لذا خواسته ما از همکارانمان در مدارس این است که علی رغم تمام مشکلات و انتقاداتی که به شبکه شاد وارد است آموزش ها را از طریق همین شبکه پیگیری نمایند.

🔹کنترل آمد و شد دانش آموزان به ویژه در مدارس دخترانه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و هست، طراحی اطلس جامع یادگیری به این مهم کمک نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما در حال تجربه نسخه‌ جدید پایگاه خبری دیده‌بان ترشیز هستید که در حال حاضر در حال تکمیل و توسعه می‌باشد.